Sådan imødekommer vi EUDR-Forordningen
Vi er bindeleddet mellem forlag og forhandler
Nyt EUDR-forslag varsles i 11. time!
Opdateret 30. oktober 2025
EU-Kommissionen fremlagde tirsdag den 21. oktober 2025 nye forslag til ændringer af EUDR-lovgivningen.
Forslaget indeholder både lempelser og delvise udskydelser af de nuværende krav.
Forslaget er endnu ikke vedtaget, men de vigtigste ændringer er:
Centrale ændringer i Kommissionens forslag
- Kun én due diligence-erklæring skal indsendes i TRACES.
Det skal ske af den operatør, der først placerer varen på EU’s marked.
Operatører og forhandlere længere nede i kæden skal ikke indsende egne erklæringer. - Forhandlere og downstream-operatører skal fremover kun registrere sig i TRACES, så de kan videregive oplysninger som
kontaktinfo, operatørnavn og referencenumre – men de skal ikke kontrollere referencenumrene. - Små og mikrovirksomheder får seks måneders udsættelse – ny dato: 30. december 2026.
- Små og mikrovirksomheder undtages fra due diligence og skal i stedet indsende en forenklet konformitetserklæring.
- Mellemstore og store virksomheder skal fortsat leve op til EUDR fra 30. december 2025.
- Myndighedskontrol og håndhævelse foreslås udskudt seks måneder – til 30. juni 2026.
Kilde: Dansk Erhverv
Hvad betyder det for DBK?
Forslaget ændrer grundlæggende de forudsætninger, som DBK’s udviklingsarbejde med EUDR-understøttelse bygger på.
DBK er derfor i gang med at revurdere branchens behov og vurdere konsekvenserne for vores planlagte løsninger.
Vi er i tæt dialog med forlagenes referencegruppe og Dansk Erhverv og vil hurtigst muligt melde ud, hvordan DBK imødekommer de nye krav, hvis forslaget vedtages.
To mulige scenarier
Plan A – Nuværende tilgang (før Kommissionens forslag)
- Alle store operatører – også downstream – skal udføre egen due diligence og oprette egne tracenumre.
- DBK skal understøtte fuld oplagsstyring og 100 % match mellem fysisk oplag og EUDR-data.
- Dette kræver udvikling af WMS-system og integration til EUDR.
- Store forhandlere skal kunne dokumentere modtaget oplag og udføre egen due diligence/oprette egne tracenumre i EU’s database
- Compliance afhænger af sammenhæng mellem fysisk pluk og digitale EUDR-data.
- DBK er i dette scenarie omfattet af væsentlige systemændringer.
Plan B – Fra oplagsstyring til dataflow (hvis ændringsforslaget vedtages)
Hvis Kommissionens ændringsforslag bliver vedtaget, ændres DBK’s rolle og tekniske fokus markant:
- Kun den første operatør (den, der introducerer produktet på markedet) udfører due diligence.
De efterfølgende led skal blot kunne fremvise referencenumre ved forespørgsel. - DBK’s rolle bliver at sikre et effektivt og transparent dataflow af EUDR-referencer –
ikke oplagsstyring.
→ Det betyder, at WMS-udvikling ikke er nødvendig. - Fokus flyttes til at gøre alle relevante tracenumre tilgængelige via:
- Faktura
- Datagrundlag
- Shipping notice
- MitDBK
- Forhandlere skal opbevare og kunne identificere EUDR-referencer forbundet med ISBN via DBK’s data.
- Compliance sikres gennem dokumentation og videregivelse af relevante tracenumre.
Levering af EUDR-data til DBK
Trykkerier og forlag skal pr. 1. januar 2026 levere EUDR-data til DBK via vareadviseringen. Måden hvorpå EUDR-data skal leveres til DBK er uafhængigt af de to mulige scenarier!
Der er to måder at advisere varetilgange til DBK på:
- Via Mit DBK
- Adviseringsskabelonen bliver udvidet til at indeholde EUDR-data
- Via digital advisering (for integrationskunder/integrationstrykkerier)
- Dokumentation for Digital advisering bliver opdateret, så der kan leveres de nødvendige EUDR-data
Datagrundlag
Da Kommissionens forslag endnu ikke er vedtaget i Parlamentet og Ministerrådet, kan DBK endnu ikke fastlægge det endelige datasæt.
Vi arbejder ud fra to mulige retninger:
Scenarie | Krav til data |
Plan A (Nuværende tilgang) | Referencenummer (Trace), Verifikationskode, Landekode, Toldkode, Vægt |
Plan B (ændringsforslag) | Referencenummer (Trace), Produktnavn, Virksomhedsoplysninger på sælgende virksomhed: Navn, e-mail, webinformation (hvis muligt) |
Hvad sker der nu?
DBK følger udviklingen tæt og tilpasser løsningen i takt med EU’s beslutninger.
Vi vil løbende opdatere denne side, efterhånden som rapporteringskravene bliver endeligt vedtaget.
Hvad er EUDR?
Hvad skal bogbranchen sikre for at efterleve EUDR-forordningen?
Hvad betyder det for mig?
Forlag
Sådan på virker det min forretning
Internetforhandler
Sådan på virker det min forretning
Boghandler
Sådan på virker det min forretning
Trykkeri
Sådan på virker det min forretning
Sådan understøtter Fonden DBK EUDR-forordningen
EUDR-data udveksling skridt for skridt
Forlag
Forlag bestiller nye oplag/papirtype hos trykkerierne. Forlaget sikrer at trykkeriet kan dokumentere papirets oprindelse, så forlaget kan leve op til EUDR.
Trykkerier
Fra papirmølle til trykkeri. Her modtagets et Trace nummer, som trykkeri videreformidler til forlagene eller direkte til DBK
Advisering om nyt oplag
DBK modtager EUDR-data via ny advisering enten via
- Mit DBK (eller)
- Digital advisering (integrationskunder/trykkerier)
Oplagsstyring hos DBK
Den nye advisering om nyt oplag og dertilhørende EUDR-traces lander i DBKs systemer, hvor der oplagsstyres.
Distribution af EUDR-data på fakturaer og ASN-out
EUDR Trace information med oplagsnummer, trace og verifikationskodes videreformidles på fakturaer i PDF.
DBK sender faktura i XML/OIOUBL inkl. oplagsnummer og EUDR-data.
Store forlag har ofte integrationer hvor outputrapporter sendes. I den forbindelse sender DBK en ASN-Out inkl. EUDR-data.
Kunder
Internetforhandlere og boghandlere. Bogen bliver fremsendt og tilknyttes en faktura hvor EUDR trace nummer, verifikationskode og oplagsnummer fremgår på linjeniveau.