Der er forventes én dags forsinkelse i leveringer pga. datakommunikation

Advisering af retur

For at sikre den bedste og hurtigste returproces, har DBK krav til advisering af returforsendelser.

Al retur skal adviseres. Dette gælder for alle DBKs kunder – både forlag og internetbutikker. Kun ved korrekt adviseret retur, kan DBK godkende og håndtere returmodtagelsen.

De eneste returforsendelser, der ikke skal adviseres, er returforsendelser fra boghandlere/forhandlere, der er oprettet i Bogportalen. Retur fra Bogportalen vil automatisk blive adviseret via Bogportalen selv.

Det er muligt at advisere retur på to måder:

Manuelt via DBK.dk (Serviceportalen):
Log in på DBK.dk, hvorfra I kan advisere retur, printe en følgeseddel og vedlægge følgesedlen i pakken inden afsendelse.  

Hvis en af jeres direkte kunder gerne vil sende retur til DBK, skal de først kontakte jer.
Herefter skal I som forlag logge ind på DBK.dk og advisere returen. I vil som beskrevet ovenfor modtage en følgeseddel som I skal sende til kunden. Når kunden pakker returforsendelsen, er det vigtigt, at denne følgeseddel vedlægges i pakken, da data på følgesedlen refererer til den oprettede returadvisering i DBKs it-systemer.

Digitalt via integration:
Som alternativ til den manuelle returadvisering på DBK.dk, er det muligt at blive opsat til digital returadvisering via en integration.

Se forklaring og eksempel på digital advisering via integration.
Se pdf dokumentation her.

Retur advisering FAQ

Hvornår skal der advisere?

Du skal advisere ved alle vareleverancer til DBK. 
Det gælder: 

  • Vareleverancer fra trykkerier
  • Retur fra jer selv 
  • Retur fra jeres direkte kunder 
Har mit trykkeri foretaget en advisering?

På DBK.dk er det muligt at give et trykkeri adviseringsrettigheder.

Ved at oprette et trykkeri og tilegne det en adviseringsrolle kan I, som forlag, se med hvornår trykkeriet adviserer. 

Hvad sker der hvis en vareleverance ikke er adviseret?

Al retur skal adviseres. 
DBK kan kun godkende og håndtere vareleverancer hvis det er adviseret. 

Ikke adviserede vareleverancer vil blive tilsidesat og det pågældende forlag vil blive kontaktet for at advisere vareleverancen.

Der vil opkræves et gebyr for henvendelsen. (“Varemodtagelse uden advisering”)

En pakke bliver ikke modtaget af en kunde og returneres til DBK- skal det adviseres?

Nej – pakker der returneres til DBK fordi modtageren ikke afhenter pakken, nægter modtagelse, eller er ubekendt på adressen eller andet, skal ikke adviseres til DBK. 

Relaterede artikler

Pakning af retur

Bøger får let skader når de transporteres. Rigtigt valg af emballage og fyld i kasserne er derfor vigtigt for, at den retur der sendes til

Læs mere »

Reklamationer

Her kan du finde hjælp til hvordan du skal behandle forskellige former for reklamationer i forbindelse med pakker leveret fra DBK med PostNord.  Du skal

Læs mere »

Track & Trace

I forbindelse med transportørskiftet til Postnord, kommer der en væsentlig mere detaljeret Track & Track rapportering end tidligere. For at følge en forsendelse, kan kan

Læs mere »

Booking af retur

Returforsendelser til DBK foregår via PostNord og skal bookes gennem platformen Logisnap. Ud over booking af retur, er der også mulighed for at følge returforsendelser

Læs mere »

Har du spørgsmål til denne side?

"*" indikerer påkrævede felter

Søg på dbk.dk: