Driftsstatus: Normal drift

Hjælp - Bestilling/advisering af retur

Hvor, hvornår hvordan skal der bestilles/adviseres retur?

I Mit DBK kan forlag bestille retur af Direkte Salg og Frieksemplar.

Retur i Mit DBK er beregnet til forlag i de tilfælde hvor forlagets direkte kunder ønsker at returnere bøger til DBK. Eller til at bestille/advisere retur via Forlagsruten. 

Boghandlere skal som altid melde deres retur i Bogportalen, og forlag skal som normalt godkende retur fra boghandlerne på Bogportalen. 

Når der er oprettet en retur på Mit DBK er processen:

  • Forlaget sende retur følgesedlen fra returoprettelsen på Mit DBK til kunden
  • Kunden printer retur følgesedlen og ligger den i returpakken til DBK
  • Kunden sender pakken til DBK

Videoguide - bestilling/advisering af retur

Kapitler i videoen:

00:00 Intro

00:05 Vælg produkthåndtering

00:10 Søg efter relevante produkter 

00:15 Vælg håndteringstype: Retur

00:23 Vælg adresse på kunden og vælg leveringsadresse hos DBK

00:33 Opret ordre

00:36 Udskriv eller download som PDF

Bestilling af retur FAQ

Hvad skal jeg skrive som reference til ordren?

Ved retur bedes I bruge bestillingsnummeret fra jeres bestilling som reference til ordren. 

Hvad er faktureringsadressen?

Faktureringsadressen er adressen på den (direkte) kunde der skal returnere. 

Hvem bestiller og betaler for fragten?

På Mit DBK bestiller forlaget retur og forlagets direkte kunde betaler for fragt.

Hvad skal kunden gøre med retursedlen?

Den skal udskrives af kunden og ligges i kassen. 

Kan jeg se Track&Trace?

Det er ikke muligt at se Track&Trace via DBK, da kunden har bestilt transport. 

Hvor kan jeg se status på retur?

Du kan se status på din retur under Retur og Returoversigt på Mit DBK og på dine lagertransaktioner. Lagertransaktioner – DBK

Hvor mange kg må der være i en kasse?

Der må være 12 kg per kasse. 
Hvis returen vejer mere end 12 kg skal returen pakkes i forskellige kasser. 
Den samme returseddel kan printes og lægges i flere kasser. 

Min kvittering udskrives på to sider

Hvis du oplever at kvitteringen printes på to sider, skal du justere på din browserindstilling

Der er et - som fortegn ved min retur

Et minus som fortegn ved din returordre betyder at ordren er krediteret. 

Hvorfor skal jeg vælge adresse?

Adressen du vælger er på den direkte kunde der ønsker returen. 

Direkte salg og retur

Ved retur af Direkte salg er forlaget ansvarlig for at bestille retur og fakturere.

Når DBK får bogen retur tjekker vi om bøgen er salgbar. Hvis den er dette, og intet andet er noteret, vil bogen komme tilbage på forlagets lager som en lagertilgang. Hvis bogen ikke er salgbar, vil bogen blive makuleret. Dette vil optræde på forlagets rapporter. 

Det er også muligt for forlaget at få sendt retur fra Direkte kunder til deres egen adresse. 

Har du spørgsmål til denne side?

"*" indikerer påkrævede felter

Søg på dbk.dk: