Driftsstatus: Normal drift.

Advisering Retur

Vigtigt ved returnering til DBK – Sådan gør du:

Alle returneringer til DBK skal meldes på forhånd. 

Hvis du sender retur via returoprettelse på Bogportalen, behøver du ikke gøre mere – denne form for retur betragtes automatisk som en ASN (Advanced Shipping Notice), og der er derfor ingen ændringer i proceduren.

Ved returnering af varer til DBK anbefaler vi at bruge en Retur-ASN. Det sikrer en hurtig og korrekt håndtering.

Der er to måder at oprette en Retur-ASN på:

  • Manuel oprettelse via Mit DBK

Se og følg vejledningen her –  Se vejledning her. 

  • Automatisk ASN-integration

Hvis du eller dine kunder ofte sender varer retur til DBK, kan vi hjælpe med at opsætte en fast integration til retur ASN – det sparer tid og sikrer en smidig proces. Læs mere om ASN integration i afsnitetet herunder, eller kontakt os via vores kontaktformular for at høre mere om opsætningen: Klik her

ASN integration

 

Frekvens: Efter behov, før levering af varer til DBK.

Kanal: Uploades på samme FTP hos DBK hvor der placeres ordrefiler.  

Formater:  XML

Navngivning: R[selvvalgt unikt løbenummer].xml . Eksempelvis “R1215.xml”.

Unik: En ASN kan kun fremsendes én gang. Hvis der skulle være opstået en fejl, skal DBKs kundeservice
kontaktes.

Feltdefinition:

I ASN-filen skal der defineres en række felter på header og linjer.

Der kan fremsendes flere linjer på én ASN.
Se nærmere specifikation i kapitlet XSD.

 

Feltnavn Type Obligatorisk Default værdi / bemærkninger
UniqueExternalSalesId
String
Ja
Løbenummer fra kunde som bruges som reference. Må kun sende én gang.
TrackingId
Long
Nej
Reference
String
Ja
Evt. Oprindeligt salgsordrenummer/fak.nr. (referenceværdien skal fremgå af følgesedlen i pakken, der sendes til DBK).

 

 

Feltnavn Type Obligatorisk Default værdi / bemærkninger
ISBN
Long
Ja
ISBN-13 for den returnerede titel.
Quantity
Int
Ja
Antallet af den givne titel, som er fremsendt.
StockDebitorId
Int
Ja
Debitor-id for det lager som varen skal tilbageføres til. (For internet er dette debitor-id for i-lageret).

Variationer af dataindhold i ASN:

En ASN skal som minimum indeholde de data, der er beskrevet som ”obligatoriske” i ovenstående feltdefinition. 

Referenceværdien bedes angives både som tal/alfanumerisk tekst + via stregkode. 

Eksempel på XML (hoved + linjer):

				
					<Delivery xmlns="http://schemas.dbk.dk/Order/Return" xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xmlns:xsd="http://www.w3.org/2001/XMLSchema">
    <UniqueExternalSalesId>1234567</UniqueExternalSalesId>
    <TrackingId>3746382739485</TrackingId>
    <Reference>ORDER2939</Reference>
    <Lines>
        <Line>
            <ISBN>9788750058458</ISBN>
            <Quantity>5</Quantity>
            <StockDebitorId>445566</StockDebitorId>
        </Line>
    </Lines>
</Delivery>


				
			

XSD:

				
					<xs:schema attributeFormDefault="unqualified" elementFormDefault="qualified" targetNamespace="http://schemas.dbk.dk/Order/Return" xmlns:xs="http://www.w3.org/2001/XMLSchema">
    <xs:element name="Delivery">
        <xs:complexType>
            <xs:sequence>
                <xs:element type="xs:int" name="UniqueExternalSalesId"/>
                <xs:element type="xs:long" name="TrackingId"/>
                <xs:element type="xs:string" name="Reference"/>
                    <xs:simpleType>
                        <xs:restriction base="xs:string">
                            <xs:maxLength value = "20"/>
                        </xs:restriction>
                    </xs:simpleType>
                </xs:element>
                <xs:element name="Lines">
                    <xs:complexType>
                        <xs:sequence>
                            <xs:element name="Line">
                                <xs:complexType>
                                    <xs:sequence>
                                        <xs:element type="xs:long" name="ISBN"/>
                                        <xs:element type="xs:int" name="Quantity"/>
                                        <xs:element type="xs:int" name="StockDebitorId"/>
                                    </xs:sequence>
                                </xs:complexType>
                            </xs:element>
                        </xs:sequence>
                    </xs:complexType>
                </xs:element>
            </xs:sequence>
        </xs:complexType>
    </xs:element>
</xs:schema>

				
			

Returreklamation

Tabellen nedenfor angiver, hvordan returreklamationer skal håndteres, afhængigt af om I er tilknyttet DBK’s fragtaftale eller anvender egen fragtaftale. 

DBKs fragtaftale:

Reklamationsformer Reklamationskrav Erstatningsansvar
Fejl i produkt
DBK kræver billeddokumentation af fejlen på varen
DBK’s ansvar at erstatte. Kontakt DBK’s kundeservice
Beskadiget
DBK kræver billeddokumentation af emballage og vare
DBK’s ansvar at erstatte. Kontakt DBK’s kundeservice
Fejlleveret
DBK kræver oplysning om forkert modtaget vare (EAN-nr.), samt returafsenderens adresse
DBK’s ansvar at erstatte. Kontakt DBK’s kundeservice
Fejl i pluk
DBK kræver billeddokumentation af både følgeseddel og forkert vare, samt varens EAN-nr.
DBK’s ansvar at erstatte. Kontakt DBK’s kundeservice
Vare forsvundet under transport
DBK kræver billeddokumentation af brudt emballage
DBK’s ansvar at erstatte. Kontakt DBK’s kundeservice

 

 

Forlagets egen fragtaftale: 

Reklamationsformer Reklamationskrav Erstatningsansvar/handling
Fejl i produkt
DBK kræver billeddokumentation af fejlen på varen
DBK’s ansvar at erstatte. Kontakt DBK’s kundeservice
Beskadiget
Skadet dog ej ved transport: DBK kræver billeddokumentation af emballage og vare
Hvis varen er ’skadet dog ej ved transport’, er det DBK’s ansvar at erstatte. Kontakt DBK’s kundeserrvice.

Hvis varen er skadet under transport, er det Internetbutikkens ansvar at kontakte deres fragtselskab
Fejlleveret
Labels forskydning: DBK kræver oplysning om forkert modtaget vare (EAN-nr.), samt returafsenderens adresse
Hvis det er en labels forskydning, er det DBKs ansvar at erstatte.

Hvis pakken er dirigeret forkert af fragtselskabet, er det Internetbutikkens ansvar at kontakte deres fragtselskab.
Fejl i pluk
Billeddokumentation af både følgeseddel og forkert vare samt EAN-nr.
DBK’s ansvar at erstatte. Kontakt DBK’s kundeservice
Vare eller pakke forsvundet under transport
Internetbutikkens ansvar at kontakte fragtselskabet

Søg på dbk.dk: