Hjælp - Bestilling/advisering af retur
Hvorfor skal der bestilles/adviseres retur?
Når der oprettes en retur på en forsendelse, kan DBK mere præcist modtage og følge op på de forsendelser, som vi modtager. Det betyder, at vi kan lægge varerne hurtigere på lager og samtidig sikre, at varerne bliver lagt på lager hos den rigtige kunde.
Retur i Mit DBK er beregnet til forlag i de tilfælde hvor forlagets direkte kunder ønsker at returnere bøger til DBK. Eller til at bestille/advisere retur via Forlagsruten.
Boghandlere skal som altid melde deres retur i Bogportalen, og forlag skal som normalt godkende retur fra boghandlerne på Bogportalen.
Når der er oprettet en returadvisering på Mit DBK er processen:
- Kvitteringen fra returadviseringen printes og ligges i kassen med varer der skal returneres til DBK.
- Derefter kan varerne sendes til DBK
Skal der tilføjes noget til en returadvisering, oprettes en ny returadvisering på Mit DBK med de varer der skal tilføjes. Der kan ikke tilføjes noget til en returadvisering der allerede er oprettet, eller skrives noget i hånden på en returadvisering der er oprettet.
Under oprettelsen af returadvisering skal der tages stilling til flg.:
- Vælg adresse (obligatorisk). Information om hvem det er der returnerer til forlagets lager. Det kan være forlaget selv, eller det kan være en af forlagets kunder.
- Ordrereference (valgfri). Her kan angives en reference til ordren, der efterfølgende kan ses i rapporteringen.
- Leveringsadresse. Retur skal altid sendes til DBK i Haslev.
Videoguide - bestilling/advisering af retur
Kapitler i videoen:
00:00 Intro
00:05 Vælg produkthåndtering
00:10 Søg efter relevante produkter
00:15 Vælg håndteringstype: Retur
00:23 Vælg adresse på kunden og vælg leveringsadresse hos DBK
00:33 Opret ordre
00:36 Udskriv eller download som PDF
Bestilling af retur FAQ
Ved retur bedes I bruge bestillingsnummeret fra jeres bestilling som reference til ordren.
Så længe vægten på kassen ikke overstiger 15 kg. og der vedlægges udprint af returadviseringer fra Mit DBK der passer til indholdet i kassen, så må der gerne pakkes flere returadviseringer i samme kasse.
Faktureringsadressen er adressen på den (direkte) kunde der skal returnere.
På Mit DBK bestiller forlaget retur og forlagets direkte kunde betaler for fragt.
Den skal udskrives af kunden og ligges i kassen.
Det er ikke muligt at se Track&Trace via DBK, da kunden har bestilt transport.
Du kan se status på din retur under Retur og Returoversigt på Mit DBK og på dine lagertransaktioner. Lagertransaktioner – DBK
Der må være 15 kg per kasse.
Hvis returen vejer mere end 15 kg skal returen pakkes i forskellige kasser.
Skal returen fordeles over flere kasser, skal der også oprettes flere returadviseringer (en pr. kasse).
Hvis du oplever at kvitteringen printes på to sider, skal du justere på din browserindstilling
Et minus som fortegn ved din returordre betyder at ordren er krediteret.
Adressen du vælger er på den direkte kunde der ønsker returen.
Ved retur af Direkte salg er forlaget ansvarlig for at bestille retur og fakturere.
Når DBK får bogen retur tjekker vi om bøgen er salgbar. Hvis den er dette, og intet andet er noteret, vil bogen komme tilbage på forlagets lager som en lagertilgang. Hvis bogen ikke er salgbar, vil bogen blive makuleret. Dette vil optræde på forlagets rapporter.
Det er også muligt for forlaget at få sendt retur fra Direkte kunder til deres egen adresse.
Skal der returneres mere end der kan være i en kasse, så anbefaler vi at bøgerne ligges i kasserne først, hvorefter der oprettes individuel returadvisering for hver kasse på Mit DBK og retursedlerne derefter udprintes og lægges i kasserne.
Det er vigtigt, at sedlerne passer til indholdet i kasserne. Der kan f.eks. ikke oprettes en stor returadvisering, der fylder mange kasser og der blot lægges samme returseddel i alle kasser.