Uregelmæssigheder i forbindelse med ERP-system skiftet

Leveringstider og beskadige pakker

Kære Kunde

De sidste par måneder har nogle af jer desværre oplevet længere leveringstid, eller modtaget beskadigede pakker.

Vi har servicemål hos DBK som vi løbende arbejder på at leve op til, og er der situationer hvor de ikke indfries, er det naturligvis noget vi tager seriøst, og arbejder hårdt på at ændre.

I forhold til længere leveringstider, så har vi i maj og juni haft længere leveringstid end tilsigtet hvilket bl.a. har skyldes forhold hos PostNord og forhold hos DBK hvor vi har haft enkelte dage med uforudset mange ordrer, som det har taget tid at indhente. Det er ikke den ønskede performance fra DBK og det beklager vi.

Med skiftet til PostNord har vi fået rigtig gode data på alle vores forsendelser, og har derfor også kunne sætte langt mere målrettet ind overfor eventuelle problemer end tidligere. Vi kan af de data se, at mange boghandlere får pakkerne leveret indenfor det aftalte tidsrum, men der er stadig for mange enkelte dage, som falder dårligt ud. Det har vi en intens dialog med PostNord om.
For også at løse den del af problemerne som kommer fra DBK, har vi justeret vores setup, så vi har lettere ved at tilkalde ekstraressourcer når ordremængderne overstiger det forventede.

I forhold til beskadigede pakker har vi gjort adskillige tiltag.

• Vi kan se, at der har været problemer i terminalen der håndterer Odense og
Sønderjylland, og har derfor fået PostNord til at gennemgå deres processer på den pågældende terminal.
• Vi har justeret vores eget logistiksetup, så forsendelserne kun skal gennem én PostNord terminal, og risikoen for transportskader dermed reduceres.
• Vi har også løbende arbejdet på at tilpasse måden hvorpå kasserne pakkes hos DBK, så kasserne i højere grad kan klare transporten.
• Vi har indført stærkere låg til kasserne for at reducere transportskaderne.

På grund af de ovenstående tiltag har vi set et faldende niveau af transportskader, men vi er ikke i mål endnu, så derfor undersøger vi for øjeblikket sammen med PostNord hvad der kan gøres for at nedbringe antallet af skadede pakker yderligere.

Vi er ikke 100% i mål med PostNord implementeringen endnu, men er rigtig godt på vej.
I forhold til at få de sidste ting på plads, så har vi som tidligere nævnt nu rigtig gode data, der gør vores dialog med PostNord meget specifik, så vi kan sætte målrettet ind der hvor der er forbedringsmuligheder.

Men en ting er at kigge på procentsatser siddende ved et skrivebord, en anden er at få input fra den enkelte boghandler som det rammer. I er derfor altid meget velkommende til at kontakte os hvis I har et forslag der kan forbedre jeres oplevelse og hjælpe os med at komme helt i mål.

Med Venlig Hilsen
Jørgen Nicolaisen
CCO

Søg på dbk.dk: