Uregelmæssigheder i forbindelse med ERP-system skiftet

Hjælp - Bestilling af frieksemplarer

Hvad er frieksemplarer?

Frieksemplarer benyttes typisk til at sende bøger til modtagere der ikke skal betale for bøgerne. Det kan eksempelvis være forfattere, anmeldere m.m.

Frieksemplarer er en ordreform som forlag kan benytte til at sende bøger til kunder, uden at DBK fakturerer slutkunden. 

Tastes frieksemplarer via Mit DBK, er der ikke mulighed for at ligge markedsføringsmateriale med i forsendelsen. Det anbefales at sende evt. marketing materiale til kunderne parallelt med i en email. Skal der leveres fysisk markedsføringsmateriale med i forsendelsen, skal frieksemplarer bestilles via DBK kundeservice, hvilket har et tillæg.  

Før en ordre med frieksemplarer tastes, kan du med fordel overveje følgende: 

  • Skal der sendes til mange modtagere, så er det mest effektivt at oprette en fil med adresser til upload i bestillingen. Filen gemmes som “CSV UTF-8”, Se eksempel i FAQ længere nede på denne side.

Videoguide - bestilling af frieksemplarer

Kapitler i videoen:

!Videoeksempel mangler upload fra CSV fil ** timeline med tidsmæssigt overblik over videoen **

00:00 Intro
00:06 Vælg produkter

00:42 Vælg pris og rabat

01:23 Vælg kunde

01:43 Fragt og avancerede indstillinger

02:59 Afsendelsesdato 

Bestilling af frieksemplarer FAQ

Hvad er forskellen på Frieksemplarer og Direkte salg

Frieksemplarer og Direkte Salg er funktionalitetsmæssigt stort set det samme.

Den største forskel er, at ved Direkte salg, kan en bestilling sendes til en modtager ad gangen, hvor der med Frieksemplarer er mulighed for at sende den samme bestilling til mange modtagere på samme tid.

I rapporterne har de to ordretyper forskellige udleveringshåndteringstyper. 

ÆØÅ ser ikke rigtige ud i den adressefil jeg uploader

For at ÆØÅ fra adressefilen skal vises rigtigt, skal filen gemmes som UTF-8.

Det kan eksempelvis gøres ved at åbne filen i excel, og gemme filen som “CSV UTF-8”.

Bliver adresserne der uploades gemt?

Ja – adresserne der uploades gemmes under “Direkte kunder”. 

Hvordan ser formatet på CSV adressefilen?

Se eksempel længere oppe på siden. 

Husk at landekoder skal skrives med initialer. 
Danmark er DK
Færøerne er FO
Grønland er GL 
osv. 

Hvad er forskellen på næste mulige afsendelsesdato og en specifik dato?

Ved “Næste mulige afsendelsesdato” afsendes bogen fra DBK så hurtigt som muligt, med forbehold for weekender, helligdage og manglende varer.

Ved “Specifik dato” afsendes forsendelsen så vidt muligt til den ønskede dato, med forbehold for weekender og helligdage.  “Specifik dato” benyttes typisk til ordrer der ligger frem i tiden. 

Hvor kan jeg se status på ordren?

Du kan status på ordren under Ordreoversigt på Mit DBK Se ordreoversigt – DBK og på dine tilsendte salgstransaktioner. Salgstransaktioner – DBK

Hvor ser jeg Track&Trace på ordren?

I ordreoversigten er det muligt at se Track & Trace på ordren.

Ordrer der er afsluttede har en klikbar globus, der linker til Track & Trace på ordren hos den valgte transportør. 

Tips til upload af adresser fra fil
  • Download eksempelfilen og brug den som udgangspunkt. Første række og rækkefølgen på kolonnerne skal bevares
  • Start med kun at uploade en adresse, så det er let at tjekke at de rigtige informationer havner i de rigtige felter. Når det ser fint ud kan flere adresser uploades
  • Landekoder skal skrives med versaler, og følge Alpha-2 standarden. Se oversigt her 
  • Fejler importen kan det være at upload filen skal renses for ugyldige koder og tegn. Excel funktionen “rens” fjerner ekstra mellemrum, linjeskift i celler og andre ting der kan forstyrre indlæsningen

Har du spørgsmål til denne side?

"*" indikerer påkrævede felter

Søg på dbk.dk: