Hjælp - direkte salg
Hvad er direkte salg?
Direkte salg giver forlag mulighed for at sælge bøger, der er lagerført hos DBK, direkte til kunder via Mit DBK uden om Bogportalen. Som forlag skal du selv fakturere kunderne for direkte salg.
Under oprettelsen af direkte salg skal der tages stilling til:
- Hvem er kunden
- Hvad skal bøgerne koste
- Skal der gives rabat
- Skal kunden betale for forsendelse
- Skal der være mulighed for dellevering
- Skal der ekstra OIO data på faktura
- Hvornår skal bøgerne sendes
Videoguide - direkte salg
Kapitler i videoen:
00:00 Intro
00:06 Vælg produkthåndtering
00:24 Vælg håndteringstype: Direkte salg
00:33 Gå til kassen
00:44 Vælg ordrereference og levering
01:05 Se kvittering på bestillingen
Direkte salg FAQ
Her bruges muligheden for manuelt at angive fragt i bestillingsflowet. Slå op i distributions prislisten fra DBK og angiv den fragt der passer til forsendelsens vægt.
Ja – som forlag kan I selv vælge hvornår I vil sælge titler som Direkte salg, uanset om de er frigivet til salg i Bogportalen eller ej. Det eneste krav er, at titlen skal være oprettet i Bogportalen.
Det er ikke muligt på nuværende tidspunkt. Kontakt DBK kundeservice hurtigst muligt og få annulleret ordren, og opret derefter en ny ordre.
Priserne benyttes ikke til noget i øjeblikket, da DBK ikke sender fakturaer eller fakturerer kunderne.
Priserne er i bestillingsflowet, da DBK på et senere tidspunkt kan introducere services hvor priserne skal benyttes.
Ordrereferencen vises:
- På ordreoversigten på Mit DBK
- I salgstransaktion outputrapporten
- På følgesedlen der udprintes og vedligges i forsendelsen til kunden
Kunder til direkte salg rettes på Mit DBK under “Ordrer” > “Kunder – Direkte salg”
Skal der tilføjes få kunder, anbefales det til tilføje kunderne én for én under “Ordrer” > “Kunder – Direkte salg”
Skal der tilføjes mange kunder på en gang, anbefales det at, at oprette en fil med kundedata og importere dem som modtagere på en frieksemplar ordre. (Ordren afbrydes efter import af modtagere), hvorefter de importerede adresser kan benyttes til Direkte salg. Det tager ca. 10 minutter fra kunderne er importerede, til de kan ses under “Kunder – Direkte salg”.
Da der ikke sendes fakturaer fra DBK, har leveringspriserne ikke en direkte betydning, men benyttes den automatiske fragtberegning, hvor der beregnes en fragtpris ud fra forsendelsens vægt og de priser der indtastet under fragt.
I kvitteringsmailen på en Direkte salg ordre, står den fragtpris der har været indtastet under bestillingen. Det kan være nyttig information, når ordren på et senere tidspunkt skal faktureres.
Normalt afsendes en ordre først når alle varerne til ordren er tilgængelige. En ordre kan derfor risikere at blive forsinket hvis dele af bøgerne til ordren ikke er tilgængelige på ordretidspunktet.
Vælges dellevering bliver ordren løbende ekspederet, så snart der er dele af varerne til ordren der bliver tilgængelige.
Er der en ordre hvor det er vigtigt at kunden modtager varer så hurtigt som muligt, kan dellevering derfor være en god løsning.
Som forlag bliver I opkrævet fragt pr. forsendelse, så delleveres en ordre, kommer der mere fragt på forsendelsen i forhold til en ordre uden dellevering der kun leveres af en gang.
Ved “Næste mulige afsendelsesdato” afsendes bogen fra DBK så hurtigt som muligt, med forbehold for weekender, helligdage og manglende varer.
Ved “Specifik dato” afsendes forsendelsen så vidt muligt til den ønskede dato, med forbehold for weekender og helligdage. “Specifik dato” benyttes typisk til ordrer der ligger frem i tiden.
Der er to måder at se når en Direkte salg ordre er ekspederet:
- Når ordren er i salgstransaktionsrapporten, betyder det at ordren er ekspederet fra DBK og på vej til kunden.
- I ordreoversigten på Mit DBK er ordrer med status “Faktureret” færdigbehandlede hos DBK.
Faktureringen står forlaget for. DBK sender blot varerne til den valgte kunde.
For at skabe et link mellem ordren hos DBK og faktureringen hos forlaget, anbefales det at benytte ordrenummer fra DBK som reference hos forlaget, eller benytte forlagets ordrenummer som reference på det Direkte salg hos DBK.
I ordreoversigten er det muligt at se Track & Trace på ordren.
Ordrer der er afsluttede har en klikbar globus, der linker til Track & Trace på ordren hos den valgte transportør.
I bestillingsflowet kan du vælge mellem flg. prisindstillinger:
- Enhedspris: En fast pris på titlen
- Rabat %: en % der udregnes ud fra den vejledende udsalgspris der er indtastet i Bogportalen.
Dette gør det muligt for jer at udregne pris og rabat.
Men da I selv fakturerer kunden bliver det indtastede ikke videresendt til jeres direkte kunde.
Prisen optræder ikke i nogle af rapporterne fra DBK, da DBK ikke håndterer faktureringen. Prisen er inkluderet i den kvitteringsmail der sendes efter bestillingen.
Hvis leveringsadressen er en anden end faktureringsadresse skal feltet udfyldes.
Dette kan gøres under Direkte kunder.
I det gamle ERP system havde nogle forlag mulighed for at anvende følgende salgstyper på Direkte salg / Levering med følgeseddel:
- DS -Direkte salg
- F1 – Frieksemplar
- F2 -Frieksemplar – forlag
- F3 -Frieksemplar – Læseeksemplar
- F4 – Frieksemplar – presse
- F5 – Frieksemplar – Pressetur uden stempel, med brev
- KF – Forfatterkøb
- KO – Kampagneordre
- LF – Lagerafgang t/forlag
- MO – Messeordre
- NS – Nedsættelse
- RE – Realisationssalg
- RO – Rejseordrer
- ST – Særtilbud
Fremadrettet kan der kun registreres ordrer som Direkte salg, men ønskes de gamle koder tilknyttet til ordren kan det gøres i kommentarfeltet i ordreflowet. Eksempelvis “KF” hvis der er tale om et forfatterkøb.
Data fra kommentarfeltet kommer med i bl.a. salgstransaktionsrapporter.
Kommen